Постинг
02.05.2012 21:00 -
АБВ или защо сме неграмотни
Автор: antidaskalo
Категория: Лични дневници
Прочетен: 3308 Коментари: 8 Гласове:
Последна промяна: 02.05.2012 22:56
Прочетен: 3308 Коментари: 8 Гласове:
3
Последна промяна: 02.05.2012 22:56
Днес ще се занимая с една доста опасна тема. Не искам да засегна някой, защото самата тема според мен е противоречива според в нейното естество. Говоря за български език и литература(ще изпозвам съкращението БЕЛ)
Предмета днес е Български език и литература. Oт една страна самият предмет е изключително важен, но и е от тези страдащи за реформа.Самата цел на предмета е да предаде българските ценности и език на следващото поколение както и да ни научи да пишем и четем на родния си език.Самата програма е зле направена. Често в литературата ни карат да наизустяваме безполезни данни. Трябва да се изучава повече история около произведението отколкото самото произведение. Незнайно защо от тази година тази история е нужно знание за матурите, защото може да срещнеш въпрос за точната година на издаване на произведение, в кой сборник е или какво му е името преди да се определи официално такова.Това ни кара да учим механично много информация, която е практически безполезна.
Отделно от запомнянето на история е нужно допълнително знание на изразните средства и похвати. Това вече за мен абсолютно безполезно. С радост бих прочел обяснението на някой за смисъла те да се учат и знаят. Тези изразни средства и похвати ги използваме в интерпретацията на произведението,което ни дава нова безполезна информация, която трябва да се учи. Самата интерпретация използваме в интерпретативните съчинения, където всичко е строго определено и не изразяваш своето мнение. Пишеш на хората, измислили интерпретацията, техните мисли и твърдения. Не развиваш своето мислене, а роботското. Аз съм за есето , жалко, че на сегашната матура няма смисъл да пишеш есе, защото оценката ти пак ще зависи от личното мнение на проверяващия по дадения въпрос, а не от нивото, на което се изразяваш.
А методът на избиране на самите прозведения за изучаване, е безсмислен. Човек не чете книги насила. Ако иска да чете си избира някоя и я прочита. Като я чете, защото така трябва , той не я усвоява както трябва и за него е новото зубрене. Днес едно от най-добрите момчета по литература от училището зададе въпроса: ”Защо не изучаваме по интересни автори? Аз съм чел други по-интерсни български автори от този, които просто ги няма в програмата” .
Госпожата каза:”Защото така казва министерството”.
Разбирам някои произведения трябва да се прочетат и знаят просто за да се оформят младите българчета като деца, които могат да се гордеят с нещо от своята родина. Но като всичко стане насила, произведението е скучно, проблемите разглеждани в него са неразбираеми и не са актуални не виждам как да стане. Все пак отново казвам никой не си купува книги насила и не ги чете насила.И да кажа „Под Игото” е единствената книга от програмата, която си я изчетох с кеф.
Предмета днес е Български език и литература. Oт една страна самият предмет е изключително важен, но и е от тези страдащи за реформа.Самата цел на предмета е да предаде българските ценности и език на следващото поколение както и да ни научи да пишем и четем на родния си език.Самата програма е зле направена. Често в литературата ни карат да наизустяваме безполезни данни. Трябва да се изучава повече история около произведението отколкото самото произведение. Незнайно защо от тази година тази история е нужно знание за матурите, защото може да срещнеш въпрос за точната година на издаване на произведение, в кой сборник е или какво му е името преди да се определи официално такова.Това ни кара да учим механично много информация, която е практически безполезна.
Отделно от запомнянето на история е нужно допълнително знание на изразните средства и похвати. Това вече за мен абсолютно безполезно. С радост бих прочел обяснението на някой за смисъла те да се учат и знаят. Тези изразни средства и похвати ги използваме в интерпретацията на произведението,което ни дава нова безполезна информация, която трябва да се учи. Самата интерпретация използваме в интерпретативните съчинения, където всичко е строго определено и не изразяваш своето мнение. Пишеш на хората, измислили интерпретацията, техните мисли и твърдения. Не развиваш своето мислене, а роботското. Аз съм за есето , жалко, че на сегашната матура няма смисъл да пишеш есе, защото оценката ти пак ще зависи от личното мнение на проверяващия по дадения въпрос, а не от нивото, на което се изразяваш.
А методът на избиране на самите прозведения за изучаване, е безсмислен. Човек не чете книги насила. Ако иска да чете си избира някоя и я прочита. Като я чете, защото така трябва , той не я усвоява както трябва и за него е новото зубрене. Днес едно от най-добрите момчета по литература от училището зададе въпроса: ”Защо не изучаваме по интересни автори? Аз съм чел други по-интерсни български автори от този, които просто ги няма в програмата” .
Госпожата каза:”Защото така казва министерството”.
Разбирам някои произведения трябва да се прочетат и знаят просто за да се оформят младите българчета като деца, които могат да се гордеят с нещо от своята родина. Но като всичко стане насила, произведението е скучно, проблемите разглеждани в него са неразбираеми и не са актуални не виждам как да стане. Все пак отново казвам никой не си купува книги насила и не ги чете насила.И да кажа „Под Игото” е единствената книга от програмата, която си я изчетох с кеф.
Тагове:
Следващ постинг
Предишен постинг
1.
goran -
Граматиката е що годе ясна тема, но "Езика и Литературата" са много сложна тема!
03.05.2012 20:22
03.05.2012 20:22
Проблемите започват от министерството, минават през нуждата от допълнителна подготовка на учителите и завършват в липсата на семейно възпитание!
цитирай Интересното goran е, че самите учители по Български език и литература често са доста подготвени( поне моите). Но проблема със семейното възпитание е често срещан. Познавам родители, които научават децата си да псуват преди даже да са започнали училище.
цитирай
3.
goran -
Учителите са подготвени по граматика, но не и по педагогика, психология, етика и твореско писане.
05.05.2012 13:01
05.05.2012 13:01
Литературата е много повече от граматика, думи и теми!!!
Литературата е най-пълното, живо и вярно огледало на историята, живота и бъдещето!
За родителите и семейството ще кажа само: "Каквото посееш, това ще пожънеш!!!"
цитирайЛитературата е най-пълното, живо и вярно огледало на историята, живота и бъдещето!
За родителите и семейството ще кажа само: "Каквото посееш, това ще пожънеш!!!"
Obache njama nachin-nali trjabva da se "formatirat" udobni saznania-haide da ne razvivam tuk lichnata si doktrina za sintetichnite chipove, izgrajdani ot himikali v hranite i sazdavashti
pokolenia,neobhodimi za izzjalo chujdata nam sistema-
a za gramotnostta , literaturata,rodoljubieto,nazionalnotot samochustvie i t.n.-dano im doide njakoga vremeto pak...
цитирайpokolenia,neobhodimi za izzjalo chujdata nam sistema-
a za gramotnostta , literaturata,rodoljubieto,nazionalnotot samochustvie i t.n.-dano im doide njakoga vremeto pak...
Съгласен съм goran . Примерно творческото писане е нещото, което липсва в предмета, но това се наблюдава , защото министерство иска да пишем това на съчиненията, което пише в учебниците. balgarski7vinarki това за чиповете изглежда интересно ще споделиш ли и ако обичаш все пак сме българи - кирилица.
цитирайЧестно кажи!!
цитирайАко толкова искаш да знаеш пиши Л.С и ще ти кажа.
цитирай
8.
goran -
Иване, не искаш да се закълнеш в библията и честно да си признаеш годините и това е :)
08.05.2012 21:45
08.05.2012 21:45
Готов съм да се обзаложа, че отдавна не си ученик :)
цитирайВашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене
За този блог
Гласове: 29