Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.01.2013 21:00 - Докладче с шест месеца закъснение
Автор: antidaskalo Категория: Лични дневници   
Прочетен: 1034 Коментари: 0 Гласове:
0



Бях си дал малко почивка(около 6 месеца ) от писане против училище, защото дойде лятната ваканция и спрях да мразя училище. Но  дойде 12-клас и мразенето отново. Но днес няма да споделям липса на интерес и смисъл в моето образование, а един доклад. Той е написан  с цел участие на един форум за гражданско образование  в Силистра. На него сигурно няма да отида. Просто самият замисъл форумът да е в Силистра е начин МОН  да си осигури оправдание, ако някой пита къде е обещаното излушване на мнението на учениците, което МОН обещава. Просто такъв форум е безсмислен, ако не се направи в голям  и  лесно достъпен град, където ще събере повече участници.

Така темата е "Икономическа грамотност и предприемачески умения". Ако го прочете изкажете своето мнение. Този доклад не е в завършен вид и подлежи на промени.  С радост бих използвал вашата градивна критика  с цел подобряване на текста. 

Икономическа грамотности  и предприемачески умения

1        Нужда от обучение по икономическа грамотност и предприемачески умени

1.1 Икономическа грамотност :

Училищата ни би трябвало да получат двойка що се отнася до икономическо обучение. Нашата образователна система не дава  достатъчно и дори понякога ниакакви знания за парите. Именно това е причината за големите притеснения на обществото поради  глобална икономическа криза,която ни удари и още трае, а не толкова от самите кризисни ефекти. Хората не виждат сигурност напред,  защото не знаят пред какво се изправят. Хиляди загубиха спестявания си или  натрупаха лоши кредити с непосилни за изплащане лихви , защото не знаеха какво правят с финансите си.

Фактите сочат, че след завършване на училище повече хора не знаят нищо за парите, данъците , дълговете , инфлацията и пенсионирането и как тези сили влияят на живота им. Ние живеем в информационната епоха. През тази епоха е важно знанието за парите. Проблемът обаче е , че образователната система е същата като преди 50 дори 100 години  и образованието за личните финанси не се смята за важно. Образователната ни система се справя сравнително добре  с академичното и професионално обучение, но се проваля с финансовото. Държавата не може да ни защити от последиците дължаща се на липсата на финансово обучение. След време обаче последиците от лошо управление на парите ще се прехвърлят именно върху държавата -  просрочени ипотеки , намаляване на спестяванията , семейни дългове, ръст на бедността , намаляващ процент на притежаващите собствен дом, банкрути , недостъчно големи пенсии за да се посрещнат ежедневните разходи. Всички тези последици от икономическата криза ще принуди и принуждава хиляди хора да разчитат на държавна помощ.

1.2 Предприемачески умения:

Една държава с висока безработица и безброй проблеми има нужда от предприемачи. По – голям брой предприемачи би решил тези проблеми чрез своите  фирми или както е казал Адам Смит:

Преследвайки своите егоистични интереси, човек по най-добър начин спомага за интересите на обществото – растежа на производителните сили и богатството.”

Предприемачеството задвижва икономическото развитие , индустрията и фирмовата динамика. To е движещата сила на днешната икономика, създавайки стойност , работни места и парични потоци. Освен нуждата за предприемачи, с развитието на икономиката ще са нужни й повече професионалисти, които разбират предприемачеството от гледната точка на икономиката и бизнеса.

 

2        Какви трябва да са те

Икономическа грамотност:

2.1  История на парите- Печеленето на пари заема голяма част от нашия живот и трябва да знаем какво са те, какво не се и от какво са развили. Как от форма на бартерна сделка те са превърнали в запис на заповед на държавата

2.2  Справяне с финансов отчет – Това би ни помогнало, когато искаме да разберем дали печелим или губим пари от даден бизнес, работа или инвестиция. Работата с финансов отчет би ни спасило от бързо затъване в дългове

2.3  Разлика между активи и пасиви – Това знание би ни спасило от лошите кредити, което щеше да е добре ако се изучаваше преди кризата в училище.Това знание се нарича по друг начин попълване на баланс.

2.4  Разлика потоци от пари и печалба от надценката – Не можем да очакваме след като сме купили нещо винаги да го продадем на по-висока цена. Ако се надяваме на такава печалба във времена на криза ни очакват големи загуби и дори фалити.

2.5 Преценяване на стабилност на активи – Преценяването на стабилност на активи би ни  спасило от инвестиране на пари в проекти, които не са сигурни или дори са измама. Както хора инвестираха пари в имоти, които току що започваха и след като строителите свършиха парите , купувачите на имоти в тази сграда се оказваха измамени. Подобен са и случаите с продаване на имот няколко пъти на различни купувачи.

 2.6 Работа с данъци – След като навършат 18 години учениците се сблъскват с един парадокс. Държавата иска те да плащат данъци, но те през цялото си обучение са учили, че света е идеално място без данъци. Те не знаят при кое свое действие трябва да платят данъци, къде трябва да стане това  и в какъв срок. Пример при закупуване на авотомобил или имот собственика се обвързва с различен брой данъци, някои от които се плащат всяка година, някои и само веднъж.

2.7  Банкиране – По време на училище някои деца получават стипендии  на банкова карта. По времето на  издаване картите може да се  намери някое от тези деца търсейки и лутайки се какво трябва да правят за да си получат картата. След като държавата ни дава тези средства поне да ни научи как да ги вземем.

 Друг проблем е плащането на държавни такси. При издаване на лична карта, свидетелство за управление на МПС, плащане на такси за изпити редица деца не знаят какво трябва да попълнят и какви допълнително пари за такси трябва да си носят.

След като навършат 18 години някои деца не могат да си позволят обучението във ВУЗ, но вече има възможности за студенстко кредитиране. Проблем е обаче, че досега в училището, което си учил никой не е споменавал за това, никой не знае как се урежда студентското кредитиране и дори няма достатъчна публичност в медиите на този тип заплащане на образованието. Същия проблем ще тези ученици ще срещнат по – късно в живота си, когато им потрябва жилище за семейството си и почнат да търсят жилищен кредит. Държавата може да се погрижи за научването на тази информация. Това знание може  да увеличи процентът на семейства със собствен дом  и да повиши доверието в банката като институция, различна от матрака, за съхраняване на спестявания. Последното ще увеличи възможностите на банките да раздават нови  кредити.

Предприемачески умения:

2.8 Умения за работа в екип – Умението да работиш и създаваш екип е важно за един предприемач, но в училище и в университета не се гледа добре на работата в екип. То се смята за измама. Проблемът е ,  че в реалният живот и на всяко едно работно място се изисква да работиш като екип с други хора. Предприемачите с наемането на хора излезли от университет и училище започват да се занимават с трудната задача да създадът екип от един човек, който цял живот е  наказван, ако е част от отбор

2.9 Правни въпроси – Когато един предприемач се заеме със създаване на нов бизнес. Той трябва да уреди редица законови въпроси обграждащи този бизнес. Проблемът е, че предприемачът не е запознат с тази материя и често допуска грешки, които му струват време и средства. Образованието може да запознае един бъдещ предприемач с тези правни въпроси.

2.10 Устойчив бизнес – Бъдещите предприемачи трябва да са запознати с идеята за устойчиво развитие на бизнес.Макар и изучаван материал в училище идеята за устойчиво развитие не показва на учениците, че това е моделът за развитие на бъдещето даже и на настоящето. Предприемачи разбиращи идеята за устойчиво развитие биха донесли за обществото в екологичен план .Примерно компанията Свилоза АД, произвеждаща целулоза, въведе мерки за ограничаване на въглеродните емисии, но  собствениците на редица други предприятия нямат представа какво е устойчиво развитие и надали биха променили своят бизнес.

2.11 Бизнес план – Умението да създадеш правилно един бизнес план е особено важно при нужда от бизнес кредитиране. Един бъдещ предпприемач ще има нужда от умение да състави бизнес план за жалост това не се изучава в училище и в университетите.

2.12 Социално предприемачество- Със мерките за подобряване на усвояване на предприемачески умения в училище, целта не е просто да се създадат  машини за пари , а социално отговорни компании. Затова е нужно да се представи на учениците идеята за социално отговорните преприемачи .Това са  „нов” тип предприемачи , които имат мисия насочена едновременно срещо социални и икономически цели, създаващи стойност за обществото. Примерно в развиващите се страни е широко разпространено микрокредитиране. Кредират се хора , на които в България, никоя банка не би им дала средства за развитие на бизнес. Такива прояви имат социално въздействие за едно общество.

 

3 Модели на успех

Чуждестранни модели:

Университетските фондове в САЩ - връзка между академичния свят и пазара.

Концепцията за така наречените университетски фондове възниква средата на 90-те години в САЩ .Те изпълняват две основни цели:спомагат за натрупване на безценни практически знания наред с усвоените в класната стая теоретични основи , представляват силен магнит за привличане на качествени преподаватели и талантливи студенти, осигурявайки „пазарна лаборатория” за осъществяване на техните идеи.Типичният университетски фонд за рисков капитал обикновено е създаден с малка част дарения предоставени от самия университет за неговото съществуване , както и с допълнителн средства от безвъзмездни финансирания по специализирани програми на правителството и инвестиционен ресурс на частни лица. Целта му е финансиране на бизнес начинания на преподаватели , студенти и бивши-студенти.Фондът се управлява от преподаватели на университета или бивши негови възпитаници. В него задължително участват външни опитни лица от сферата на инвестирането. В някои случаи , с цел натрупване на мениджърски опит, в управлението може да участват и сегашни студенти. Основната идея на фонда е да финансира  най – добрите бизнес идеи и технологични иновации. Избрани проекти започват своя живот като новосъздадени дружества. Фондът взима миноритарен дял от дружеството за своя капитал.

Холандските избираем предмет предприемачество:

Освен знания за собствената си специалност студентите  в Холандия имат избираем предмет „Предприемачество” в  своите различни форми.  Целта на предмета е  научаване на различни умения, с които да превърнат знанието си в нещо реално. Този избираем предмет научава студентите това, което са  изучили да даде някаква стойност. Те учат основни икономически и предприемачески концепции като: стратегическо планиране, маркетинг, финансови операции и други. Предприемачеството е тема, която интересува много учениците в Холандските университети.  Тя  се свързва със смелост , иновативност , усещане за пазара , но и също организационни умения, планиране и постояннство.

http://www.utrechtcenterforentrepreneurship.nl

Успешни модели в България:

 Junior Achievеment

Основана през 1997г., Джуниър Ачийвмънт България е член на организацията Junior Achievement Worldwide (JAW) и нейното регионално подразделение Junior Achievement –Young Enterprise Europe (JA-YE). Джуниър Ачийвмънт е водещата организация с най-дълга традиция в предлагането на съвременни програми и курсове по бизнес, икономика и развитие на предприемаческия дух чрез образователни и практически дейности по икономическа и финансова грамотност, бизнес умения, лидерство и стратегии за успех. Курсовете са насочени към млади хора от 6 до 25 годишна възраст.

Стартирала с 10 пилотни класа, днес Джуниър Ачийвмънт България  предлага 24 образователни курса и бизнес програми и има над 30 000 ученици в цяла България. Мисията на Джуниър Ачийвмънт България е да образова и вдъхновява младите хора да ценят свободната инициатива, бизнеса и икономиката, за да подобрят качеството на живота си. Подготвя ги да успяват на полето на глобалната икономика. През академичната 2009-2010 г. програмите на Джуниър Ачийвмънт България се преподават от 680 учители в повече от 450 учебни заведения в над 100 населени места. От 1997 г. насам повече от 130,000 ученици, 920 учебни компании и 3000 бизнес консултанти са участвали в дейностите на Джуниър Ачийвмънт България. Според статистиката средно 5 % от младите хора стартират собствен бизнес. При преминалите обучението на Junior Achievment този процент е 15 %

С помощта на доброволни бизнес консултанти учениците на Джуниър Ачийвмънт България придобиват практически знания за света на бизнеса. Повече от 250 корпорации и държавни институции ежегодно са домакини на ученици на Джуниър Ачийвмънт България за инициативата „Мениджър за един ден”, а над 40 компании подкрепят  финансово дейността на Джуниър Ачийвмънт България. 

Председателят на Европейската комисия Жозе Барозу: "Училището трябва да направи предприемачеството реалност за учениците и аз поздравявам JA-YE за успешните програми в тази сфера. Те помагат на младите хора да приложат наученото на практика, да разберат какво всъщност е предприемачеството. По този начин учениците стават по- самоуверени и мотивирани. Учат се да работят в екип. Това е инвестиция в бъдещето на Европа. Благодаря на Junior Achievement – Young Enterprise за превъзходната работа и желая успех

Българските икономически гимназии:

Коментар на учител в икономическа гимназия:

Учениците се  запознават, разбират и характеризират специфични особености на процеси свързани  с финансовото посредничество, правят връзка между теория и практика по отношение на изучаваните процеси, прилагат технологията и механизмите за осъществяване на отделни дейности и операции в коткретни икономически. предмети”




Гласувай:
0



Предишен постинг

Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: antidaskalo
Категория: Лични дневници
Прочетен: 77473
Постинги: 19
Коментари: 117
Гласове: 29
Спечели и ти от своя блог!
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031